Friendship Ambassador

Problemstilling

Mange udvekslingsstuderende i Aarhus benytter Studenterhuset til at møde nye venner. Men de studerende oplever ofte, at efter at have talt med en ny person én gang, er det svært at holde kontakten og ses igen. Derfor ville jeg og min designgruppe lave et produkt, der kunne hjælpe udvekslingsstuderende med at holde kontakten med deres nye venner.

Vi udviklede en APP, hvor brugerne ikke kan chatte med hinanden, men kun kan sende invitationer til at mødes. Når brugerne mødes, kan de opnå rewards, der består af f.eks. gratis kaffe eller øl fra Studenterhuset. Jo flere gange brugerne mødes, desto flere point opnår de i APP’en.

Min rolle

Projektet var en del af mit designfag på fjerde semester. Jeg var en del af en designgruppe på fire personer. Jeg lavede brugerundersøgelser og forskellige workshops; ideation og brugetest. Derudover har jeg designet APP’ens user interface i Sketch.

Som UX’er startede jeg processen med at observere domænet; Studenterhuset, for at identificere, hvilket behov de internationale studerende havde. Det var her jeg kunne konkludere, at de studerende havde et behov for hjælp til at holde kontakten og udvikle forholdet med de nye mennesker, de mødte på Studenterhuset.

Vi afholdte flere ideation-workshops med de internationale studerende, hvor vi i samarbejde med brugerne udviklede forskellige idéer, der kunne opfylde behovet og hjælpe de studerende med at få nye venner.

Efter ideation havde vi en potentiel idé omkring APP’en, så vi lavede en mock-up af APP’en, vi kunne præsentere for brugerne og få feedback.

Vores Mock-Up præsenterede vi for de internationale studerende på Studenterhuset, for at få deres feedback, inden vi gik videre til at lave en mere high-fidelity prototype.

Med feedback fra brugerne begyndte vi at udvikle en mere high-fidelity prototype. Vi startede med at lave et flow chart over sider og funktioner i APP’en.

Derefter lavede jeg et wireframe, hvor jeg specificerede APP’ens udseende og design.

Til sidst lavede jeg den digitale prototype i Sketch og gjorde den interaktiv med servicen Marvel.

Vi foretog brugertest af den dynamiske prototype på Studenterhuset, hvor vi bad internationale studerende prøve APP’en og give os feedback. Observationer og feedback blev efterfølgende inkorporeret i APP’en.

Den endelige prototype blev præsenteret til et Design Expo i IT-byen.